• Koritehtailijat

ATP-LUOKITUKSET, LYHYT OPPIMÄÄRÄ

FRC- ja FNA-luokitukset kertovat kuljetuskorin eristyskyvystä, kuormatilan lämpötilasta ja lämmönsäätölaitteesta. Luokitukset ovat osa kansainvälistä ATP-sopimusta, joka koskee helposti pilaantuvien elintarvikkeiden kuljetuksia.



ATP-taulu-el-kori-kuljetuskori-kuorma-auton-päällirakenne
ATP-luokitukset, lyhyt oppimäärä

Kuljetuskalusto jaetaan koneellisesti jäähdytettyihin (F), normaalisti eristettyihin (N), vahvasti eristettyihin (R) ja lämmitettyihin (C). Normaali ja vahva eristys jaotellaan eristyskyvyn mukaan, jota mitataan lämpötehon rakenteen läpi siirtymisen perusteella. Kirjaimet kertovat lämpötiloista seuraavasti:

– Koneellisesti (F) jäähdytetyn korin sisälämpötila (ulkolämpötila +30 ˚C):


A 0 – +12 ˚C B -10 – +12 ˚C (vain R) C -20 – +12 ˚C (vain R) D ≤ 0 ˚C E ≤ -10 ˚C (vain R) F ≤ -20 ˚C (vain R)


– Normaalisti (N) tai vahvasti (R) eristetyn korin sisälämpötila (ulkolämpötila +30 ˚C):


A ≤ +7 ˚C B ≤ -10 ˚C (vain R) C ≤ -20 ˚C (vain R) D ≤ 0 ˚C


– Ulkolämpötila, jossa lämmitetyn (C) korin sisälämpötila on ≤ +12 ˚C

A ≤ -10 ˚C B ≤ -20 ˚C (vain R)


Esimerkiksi FNA : Koneellisesti jäähdytetty normaalisti eristetty kori, koritilan lämpötila-alue on 0 – +12 ˚C, kun ulkolämpötila on +30 ˚C.


ATP-luokitelluiden kuljetusvälineiden korin etuyläkulmiin kiinnitetään merkintätarrat, joiden kirjainosa kertoo ATP-luokan ja numerot luokituksen voimassaolovuoden ja -kuukauden. Korissa on myös oltava tyyppikilpi, josta käy ilmi valmistusmaa, valmistajan nimi, mallimerkintä, valmistusnumero ja valmistusaika (esim. 04/2020).


atp-kuljetuskori-el-kori-päällirakenne-kuorma-auto
EL-korin ATP-luokiteltu kuljetuskori

EL-Korin Pakkas-ELLI monilämpötilakorit ovat saatavilla aina myös ATP-luokiteltuina. Jos mieleesi heräsi kysymyksiä, ota yhteyttä, autamme mielellämme!


46 katselukertaa0 kommenttia